Socionom

Ja, nu är jag socionom! Så härligt, har nog inte riktigt fattat det än?

Hade examination i Gävle i går, dagen började väl inte med såna stora förhoppningar då vi fick veta att under måndagen hade två uppsatser ej blivit godkända där skrivarparet hade samma handledare som oss. Dessutom så blev den första uppsatsen som det opponerades på igår morse ej heller godkänd, samma handledare som oss :( Efter två uppsatser kom det en ny examinator (vår också) som talade om att han var väldigt noggrann och hade ägnat 1.5 dag till varje uppsats. En dag till läsning och en halv till att kommentera. Han visste vad han gjorde och allt var nog granskat i minsta detalj. Till och med litteratur och sidhänvisningar hade kollats upp att de stämde. Efter lunch var det vår tur att opponera på en annan uppsats, denna blev ej heller godkänd. Här var det dock inte vår handledare inblandad. Men samma examinator som vi skulle få vår "dom" av. Vi blev godkända och fick bra respons, bra betyg!!! Fick till och med möjlighet att välja ett högre betyg om vi åtgärdade fler saker i uppsatsen men vi var så nöjda ändå och nöjde oss med det vi fick! Tack! Nu känner jag att jag har fått bekräftelse på det jag slitit för under dessa tre och ett halvt år. Jag har kapacitet och kompetens att bli socionom, jag är socionom! Men, det är inte yrkestiteln som är det viktiga, naturligtvis så måste jag ju ha den för att kunna få den anställningen, jag har ett empatiskt förhållningssätt, en stor förståelse för hur livet kan vara och jag har ett bra bemötande - mot alla! Nog ett utav det viktigaste i de flesta yrken, men kanske lite extra viktigt inom detta arbete då man ofta kan möta utsatta människor där det kan vara extra känsligt.

Det känns så spännande, detta öppnar upp för helt andra möjligheter. Jag är så nyfiken på vad som väntar mig i arbetslivet, i livet överhuvudtaget :)



Kram


Kommentarer
Postat av: Susanne

Grattis! Jag är väldigt stolt över dig att du är så duktig!

2012-01-18 @ 10:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0