Lyckan igen :)

Var på Ica Maxi och handlade i kväll, köpte mig även en trisslott. Då kom jag att tänka på min svåger igen :) Det var också under min separation och under våra diskussioner som jag talade om att jag affirmerade om att vinna mycket pengar så jag blev ekonomiskt oberoende. Han ställer då frågan till mig: Tror du att du kommer att bli lyckligare då? Nej, inte kanske lyckligare men det skulle vara så mycket enklare, i mycket. Jag och Thord har faktiskt haft en hel del givande och utvecklande diskussioner nu när jag tänker på det.

I dag är jag så glad att jag inte har vunnit pengar så jag är ekonomiskt oberoende idag, jag har jobbat så otroligt mycket med mig själv och lyckats hitta lyckan på så vis. Lyckan sitter absolut inte i pengar, det vet jag, men jag har i stort sett hela mitt vuxna liv lagt mycket energi på att lyckas få pengarna att räcka till allt. Jag vet under min tid som ensamstående, när jag bodde på Örnberget och var arbetslös. Jag skuldsatt mig vid min skilsmässa för att jag hade sånt dåligt samvete för att jag orsakade den, dåligt samvete för mitt ex och för mina barn. Jag tog emot en skitsumma och en skrotbil, vad mer var jag värd? För att få råd att få någorlunda samma standard i mitt nya boende, för mina barns skull, så lånade jag pengar för att i alla fall ha det nödvändigaste. Jag fick gå så långt (som jag då såg på saken) som att gå till soc och be om pengar. Jag skämdes, ändå hade jag rätt till det, jag låg långt under existensminimum och fick många tusen under ett par månader för att täcka upp. Det tog lång tid innan jag tyckte att jag hade någorlunda inkomst igen. Vid min andra separation behöll jag mina saker, de hade ju i alla fall jag köpt. Men, jag har levt på studielån och jag har verkligen försökt tagit varje tillfälle som har erbjudits till att jobba extra. Jag har jobbat varenda sommar men har i alla fall lyckats få ett par veckor ledigt. Vi har haft råd att göra det lilla extra som kan vara så välbehövligt, för att orka. För att det behövs. Ibland har jag varit trött på mig själv för att jag har varit så jävla ekonomisk, men jag tror ändå att det har lönat sig i längden :)

Men vad betyder en massa pengar? Inte ett skit. Absolut så förenklar det tillvaron och de behövs absolut för att sätta lite guldkant på tillvaron, det behöver alla. Att kunna unna sig och sin familj att ibland få göra det lilla extra; äta lite gott, ta en fika, bio . . .

När jag idag kan känna mig lycklig över småsaker; under min morgonpromenad idag så träffade jag på en klient från ett boende där jag har jobbat, vi hade en trevlig pratstund och jag tror både jag och han gick glada därifrån. Att få ett sms en kväll efter ett mobilsamtal med en dotter: Du är bäst mamma! - kan nog göra vem som helst lycklig. Att få laga fish´n chips och ta en kall öl i sin ensamhet en fredagkväll och lyssna på sin favoritmusik på Spotify  är också lycka. Att känna lycka över min 23 år gamla bil som jag fick överta efter min mamma och bara går så bra, är verkligen lycka. Att veta att jag är ledig i morgon (om jag ej blir erbjuden jobb) och kan göra vad jag vill med min dag. Att titta på sin enda syster på min digitala fotoram och känna glädje är också lycka. Det är ju otroligt vad mycket lycklig man kan vara utan en massa pengar :) och tur är väl det.

Nu ska jag skrapa min trisslott! 

Trevlig helg alla, kram!





Mina barn = lycka

(p.s. om det är någon som undrar om jag har varit berusad dessa dagar jag har delgivit alla mina tankar, Ja, jag har varit och är berusad, utav känslor ;))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0