Intryck

Ja, jag måste säga att jag är alldeles fylld av nya intryck. Bara det att komma till ett nytt land är ju annorlunda, och Bolivia är nog så långt ifrån den svenska kulturen som det kan bli. Helt otroligt intressesant är det i alla fall. Och jag har ju verkligen tur som har en "guide" som är född och uppvuxen här och en dotter som det känns som hon kan staden i stort sett lika bra som hon också skulle ha varit det och som dessutom pratar flytande spanska. Detta gör ju att jag får se mycket och får mycket berättat om hur det är, hur de lever. Igår tog Carola med mig på matmarknaden där indiankvinnorna satt efter gatorna och sålde det mesta som var ätbart. Frukter och grönsaker som jag aldrig någonsin sett eller hört talas om. Kött och fisk som säljs direkt på gatan. Otroligt att dessa indiankvinnor orkar bära dessa för dem, typiska klänningar varje dag. De har också hattar som är tydligen är väldigt betydelsefulla för dem. Eftersom det är regnperiod här nere nu så har de ofta dem inplastade, på huvudet. Jag funderade först varför de gick omkring med plastkassar med något i på sina huvuden :)

På eftermiddan igår tog Miguel med oss på en bergstur upp i Anderna. Det var ganska molnigt stundvis men vi lyckades i alla fall se lite av Illimani, en snöbeklädd topp, 6462 m över havet. En helt otrolig utflykt med en natur och utsikt som inte går att beskriva eller ens göra rättvisa av på bild, ska försöka lägga ut lite bilder senare. Idag ska vi åka upp till El Alto, La Paz slum och hälsa på en kompis åt Carola, Heidi. Hon har ju varit i Sverige och varit barnflicka åt Miel när han var liten så jag har träffat henne förut. Ska bli intressant att få se lite mer av El Alto också, trots dess fattigdom, passerade ju därigenom när jag kom från flygplatsen men hann inte se så mycket av det då.

Ha en bra dag alla där hemma!
Kram

Kommentarer
Postat av: Viveca Sundberg

Hej Eva!!

Längtar tills du har lagt ut bilderna. Låter så underbart det du skriver..

Var rädd om dig

Kram

Viveca

2011-03-08 @ 13:48:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0