Bolivia

Ja, då är det mesta packat och klart! Åker till Gävle i kväll och tar tåget därifrån tidigt i morgon bitti. Lördag morgon, 6.25 lokal tid (11.25 svensk) ska jag vara framme. Det ska bli så kul att få träffa Carola och familj. Är ju fyra månader sen de åkte. Halva min väska är packad av julklappar och diverse saker som de tydligen saknar där nere. Miel ringde häromdan och ville att jag skulle ta med mig bilar och söta björnar :)

Har läst på mig lite extra om Bolivia då jag ska presentera detta land ur ett socialpolitiskt perspektiv på seminare i Gävle när jag kommer hem. Detta har ju faktiskt gett mig mer och en annan kunskap om landet.

Boliva är sydamerikas fattigaste land. Fattiga länder, varför är de fattiga? Vad kan vi göra? Vad kan jag, som enskild individ göra? Hur kan jag påverka, och kan jag det?  Är jag mentalt föreberedd? Kan man någonsin bli det?

Bolivia blev en självständig stat 1825. Sedan dess har nästan 200 regeringsskiften ägt rum, ofta genom militärkupper och presidenterna har avlöst varandra. Landet blev under 1980-talet någotsånär demokratiskt men än idag finns en omfattande fattigdom och en stor, social oro bland befolkningen. Trots omfattande samhällsreformer har landet ej lyckats komma till rätta med sina sociala och ekonomiska problem, ineffektivitet och korruption är fortfarande vanligt förekommande i regeringen . . . 

Ja, ja, det ska i vilket fall bli intressant och spännande, och kul att får komma dit!

Kram alla!


Kommentarer
Postat av: Susanne Hallqvist

Du kommer att få det jättebra!

2011-03-03 @ 14:46:43
URL: http://s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0