Skolbesök

Ja, igår var jag till Västra skolan på besök för första gången. Måste bara vara en utav landets bästa skolor! Bra lärare som ser barnet som det är, bra bemötande och barnen får verkligen lära sig nåt! Först i början blev jag lite förvånad över Alexandras läxor som vad jag tidigare hade att jämföra med, låg på väldigt hög nivå. Idag kan jag ju se vad som behövs, och att skolan behöver ställa lite högre krav. Det är också skolan som har det största ansvaret för barnens inlärning, naturligtvis ska föräldrarna vara med och stötta och bistå med läxläsningar men skolan måste ju ändå ha huvudansvaret och vara en "bra" skola för att barnen verkligen ska vilja lära sig nåt överhuvudtaget. Tyvärr, måste jag säga så har jag inte sån bra erfarenhet från tidigare. En känsla gavs, att det var förälderns "fel" när inte det fungerade i skolan oavsett om det fungerade bra hemma. I och för sig, och naturligtvis så kan jag se saker och ting, hur allting hängde ihop och anledningar som påverkade, men, finns det bra, förstående och kompententa lärare så kan de också hjälpa barn som är omotiverade eller har sina "egna" problem. Tillbaks till Västra skolan så är det trots det låga elevantalet (ca 250 st.) barn från cirka 20 olika nationaliteter, dessutom finns särskolan med barn som har intellektuella funktionshinder, också  inrymda där. Detta bidrar naturligtvis med att barnen får möta alla slags människor varje dag och det blir naturligt att se att vi alla är olika. Något som verkligen är fördomsförebyggande. Jag är så glad att jag valde Västra skolan till mina barn.

Ja, i alla fall så gräddade jag pepparkakor för glatta livet på förmiddan :) Efter att ha ätit lunch med förskoleklassen så var jag med Alexandra i hennes klass, 5:an, på eftermiddagen. Bäst att passa på medans man får ;) De laborerade lite och sen var det geografi som gällde, nu har jag lärt mig att det finns över 83 miljoner invånare i Tyskland!

Ja, annars så skriver jag väl vidare på vår uppsats. Vi ska till Gävle på måndag för handledning, har inte hört av henne sedan vi lämnade in vårt hittills skrivna så vi har ingen aning om hur vi ligger till! Förhoppningsvis bra, ber jag om :) Igår läste jag något som en av Sveriges ledande forskare inom kvinnovåld, Margareta Hydén har skrivit om äktenskapet:

Äktenskapet är ett gemensamt parprojekt men samtidigt också två individuella livsprojekt som står i ständig förbindelse med varandra. Ett uppbrott från ett äktenskap som inneburit en tyngd för livsprojektet kan leda till att individen upplever en stor lättnad och går en period av "blomstring" till mötes. Så sant, bara!

Ja, jag vet inte om jag har skrivit nåt i min blogg om att Waynes coffe har öppnat i stan? Vilket lyft för Hudik måste jag säga med ett kvälls- och söndagsöppet fik! Dessutom hade de hur mycket gott som helst att välja på när jag och Rebecca invigde det i söndags! Härligt!


"Knöck" bilden från Rebeccas blogg :)

Kram


Kommentarer
Postat av: Kim

Hallå Eva!! Waynes coffee är great... Dom finns i Jakobsberg. Brukar passa på när jag är där goda tillbehör oxå.. Ha de gott

Kram Kim

2011-12-09 @ 09:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0