Stockholm

Ja, då var vi hemkomna från Stockholm då. En bra men intensiv resa förstås. En stad som absolut är fin men jag skulle för allt i världen inte kunna tänka mig att bo där. Folk överallt! Och då har man fyra tjejer runt omkring en att hålla reda på, att de inte ska försvinna någonstans i folkvimlet, hemska tanke! Helt klart har jag absolut haft hjälp av de större att hålla reda på de små men det är ändå jag som har huvudansvaret och som ska veta vart vi ska, vilket inte alltid är så lätt. Tog av åt fel håll en dag och upptäckte att vi kom till Centralen i stället för Kungsträdgården. Men, men, vad gör det? Det går inte att gå över ett övergångsställe utan att bli påsprungen fjorton gånger på vägen över. På Skansen får man betala 288:- för fyra våfflor och lika många festis, när jag då frågar hur det kan bli SÅ mycket trots att jag i alla fall visste priset på våfflorna så får jag till svar: Ja, men festisarna kostar 20:- styck, det här är Skansen förstår du! Ja, jag förstod ju att Stockholm tyvärr  inte är till för normalinkomsttagare, något som är synd. Eller också får man lära sig att inhandla saker i snabbutiken och ta med sig för att klara sig någorlunda billigare undan. När man då blir sugen på glass och barnen behöver en vilostund så tror man ju ändock att man kan köpa glass till vanliga GB-priser i en "vanlig" kiosk, men ack vad man kan bedra sig :(  Jag hittade en butik som JAG ville besöka, de små var trötta och glassugna, skickade med min äldsta dotter mitt kort och sa att de skulle gå in och köpa glass och även till mig när jag kikade in i "min" butik. Väl tillbaks öppnar jag min glass och får se något som verkar ha legat kvar i glassboxen sen förra året, minst. Tittar dessutom på kvittot och då har dessa glassar, som dessutom var av de billigare sorten kostat hela 118:-. Tågade in till mannen i kiosken och frågar om de har sina egna priser och inte håller GB:s? Ja, vi har våra egna och det här är Drottninggatan,  får jag då till svar. Ja, men då tänker jag då i alla fall byta den här glassen säger jag och visar fram min köldskadade och missformade 88:a. Men det fick jag då rakt inte, han ansåg att det inte var nåt fel på den och GB såg till att det fanns färska glassar i boxen. Talade i alla fall om vad jag tyckte och slängde demonstrativt glassen i papperkorgen. Besök aldrig Gottcenter på Drottninggatan! Mina ögon fylldes av tårar av ilska och jag valde att vara tyst i fem minuter för att min ilska skulle lägga sig. Något senare då min dotter hade tappat bort sin kasse med diverse inhandlade saker, därav ett nagellack inköpt på Cubus, återvänder vi  just till denna affär och jag talar om för expediten situationen och då får  Isabell ett nytt nagellack utan att behöva betala något för detta. Då tårfylldes mina ögon av glädje, vilken skillnad det kan vara på människors bemötanden och vad betydelsefullt bemötandet är i alla avseenden. Något som jag i alla fall har upptäckt med mig själv är att när något påverkar mig negativt och jag blir illa berörd eller arg, försöker jag då göra det bästa av situationen; om jag kan påtalar jag det till den berörde sedan kan jag nog fundera på det några minuter och sedan släppa det. Utan att hålla det kvar och låta det ta energi, vilken är enormt befriande. Och oftast har man alltid lärt sig något av situationen, man får från det perspektivet se det positivt :)

Men, vi har i alla fall haft det bra! Vi har varit trötta, hungriga och sura men det är något man får ta. Annars är det lika bra att stanna hemma. Vi har besökt Grönan och var där tills de stängde klockan elva på kvällen, tror nog att de åkte så de nästan var nöjda i alla fall. Besöket på Skansen blev betydligt längre än vad jag hade trott. Skansenakvariet fänglsade oss allihop så där tillbringade vi lång tid. Det fanns så många spännande fiskar, ormar och spindlar att titta på och vid utgången fick vi alla chansen att klappa både en orm och en spindel. Hade ju tänkt mig att vi skulle hinna strosa lite i Gamla stan också men med två tjejer som nog ville shoppa lite så hanns inte tiden med till det. Allt tar ju sin tid ändå så det får väl bli en annan gång. Efter att ha övernattat i Gävle igår natt och besökt både Carola med sin nyhemkomna familj, grattat dom alla i efterskott och ha varit och grattat Ella i förskott så kände jag igår eftermiddag att jag bara måste åka hem. Har haft folk och barn omkring mig nästan dygnet runt i veckor som det känns och nu var jag i behov av ensamhet. Patrik fick hämta tjejerna igår kväll så då har jag i alla fall ensam tid tills i morgon då jag ska hämta upp småtjejerna på skolan, de små som inte längre är så små. Nu har jag inga dagisbarn längre :) Det ska faktiskt bli skönt att återgå till vardagen, till fasta tider och rutiner. Tror både jag och barnen behöver det nu, fast jag vet att snart nog är jag ganska trött på vardagen också med allt vad den för med sig :) Men det känns som jag har bestämt mig för att jag nu kan välja att frångå det ekorrhjul som det är så lätt att hamna i, i vardagen. Vi får väl se om,  och hur länge det håller ;)  En god förutsättning har jag i alla fall nu då Patrik ska jobba sjudagars ett tag nu och det innebär ju att jag och barnen får både vardag och helg tillsammans och jag får dessutom barnlediga vardagar och detta är något som jag har saknat. Både ledig tid med barnen och vardagen för mig själv. Skönt!

Bilder kommer senare :)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0