Svamp

Jag är så lycklig: Jag har hittat svamp! Har ju bara plockat svamp en gång i hela mitt liv! Nej, nu ljuger jag faktiskt, kom jag på ;( Jag har faktiskt plockat svamp många gånger, men då har det varit murklor som jag inte alls har ätit, utan sålt, så det räknas egentligen inte? Jag är ju uppväxt med en mamma som inte tyckte om svamp och som trodde att alla svampar var giftiga ;).

 I alla fall så plockade jag ju några vanliga gula kantareller för någon vecka sedan då jag var uppe i Loos, men då hade jag ju Sofia med mig. Det fick mersmak! Sen har jag sett många andra på Facebook som har hittat så mycket svamp och förra helgen när jag var i Gävle på Bondens marknad så var Lottaboden där med jättefina svampar! Eftersom det inte blev något jobb i helgen så bestämde jag att jag skulle ge mig ut och leta. Fick ett tips av en mamma på dagis var det kanske skulle kunna tänkas finnas (tack), men eftersom jag varken är hemma på svamp eller omgivningarna runt Hudiksvall så satt jag mig i morse och kollade på internet. Först hur trattkantarellerna skulle se ut, och om det fanns några giftiga man kunde förväxla dem med. Sen kollade jag på Hitta.se vart jag skulle åka. Tog med med fika och åkte ut. Som tur var fanns det fler människor i skogen så jag kunde fråga om det växte svamp där. Damen var vänlig och visade mig hur de såg ut, tack!, och det var tur annars hade jag nog inte känt igen dem där de växte i skogen från internet. Den gula stjälken syntes ju inte uppifrån och de var ju mycket mindre än vad jag hade tänkt mig. Och dessutom fick man ju leta jättenoga, trodde att de skulle synas lång väg :D. Det visade sig att denna vänliga dam var gift med en man från Los (Hamra) och dessutom kände hon någon från Tandsjöborg också. Jag upphör aldrig att förvåna mig var man än är i världen så lyckas man nästan alltid träffa på någon som man känner igen, känner vänners vänner, har någon anknytninge till ens  bostadsort etc.  Jo, i alla fall så lyckades jag plocka bra mycket innan jag kände mig nöjd. Och det är ju så lugnt och fridfullt i skogen, och den här tiden är så härlig när det börjar bli höst, alla färger och lukter. Ikväll ska jag ta och rensa min svamp, steka lite och äta och sen torka resten. Jo, förresten, jag har beställt en svampbok på internet och sen ska jag på nå´n loppis och leta mig nå´n svampkorg!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0