Balans

En person i min närhet frågade mig en dag vad man kunde göra åt saker man irriterar sig på, stressande tankar........

Det fick mig själv att stanna upp igen och fundera lite extra. För oftast är det väl något som man får jobba med lite då och då under livets gång. Att hitta en bra balans i vardagen, i tillvaron. Och att det inte alltid är så lätt, men det ska det väl heller inte vara. Senast jag var på medial vägledning så fick jag höra att jag aldrig var nöjd men att det inte var något negativt med det, för om man var nöjd och la sig på sin soffa så hände ju inget mer.
Och visst är det så, jag har väl många gånger varit rastlös, fast jag under livets gång lugnat ner mig betydligt, och även om jag känner mig väldigt nöjd, tillfreds idag och tycker att jag för närvarande har en riktigt bra balans i vardagen - så visst vill väl jag nå´t mer ändå. Jag vill fortsätta utvecklas, jag vill göra saker, jag vill leva - och framför allt: Jag vill känna att jag lever!

Jag är jätteglad och nöjd med mitt liv och mina underbara barn, tack!


Många springer genom livet, i full fart utan att stanna upp och fundera alls. Många springer, och det har även jag gjort, och stött emot väggen, och ramlat väldigt illa och djupt, men tagit mig upp och tagit lärdom av detta, stannat upp och funerat på vad som var fel. Inte bara en gång, utan två - men nu har jag förhoppningsvis sprungit färdigt -även om tempot inte precis är det lugnaste som studerande och ensamstående. Men oftast är det ju en fråga om att prioritera och att göra val. Lära sig hitta en lugn vardag som ändå har sina guldkorn. Dessa behöver ju inte vara så stora, utan små saker som förgyller vardagen. Lära sig att känna efter vad man vill göra för stunden, vad som gör att man mår bra. Ha tid för sig själv, få fundera och reflektera.

Vad vill jag? Vad kan jag göra åt detta? Vad har jag för val? Och inte vara rädd för de stunder man kanske inte mår så bra - utan bara vara i det. Det blir alltid bättre. Och att man har så mycket inom sig. En stor potential.


Sen finns det vissa som springer, och lyckas hitta dörrar som de tar sig igenom, och springer bara vidare, genom livet - tills det en dag tar slut utan att de har hunnit reflektera över att de ens har levt. Hunnit kännt efter.


Vissa är nöjda med att ligga på en soffa, titta på tv - inte göra så mycket mer - har inte behov av att göra så mycket mer - av att utvecklas.


Visst, det är absolut upp till alla vad de än väljer - det är deras val - jag är så glad att jag har ett val, och jag har lovat mig själv att jag ska komma ihåg att stanna upp lite mer och verkligen känna efter mer ändå vad jag vill!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0